Slimme uitzendbureaus zetten data en AI in voor groei
In een artikel dat onlangs is verschenen op de website van ING, wordt beschreven hoeveel kansen er zijn voor uitzendbureaus die data slim inzetten. En die kansen? Daar geloven ook wij van harte in. Onze ervaring is dat álles draait om data. Want daardoor zijn zaken meetbaar. Objectief meten, zoals bijvoorbeeld de mate van klanttevredenheid maar ook snel kunnen reageren op een vacature is gewoon heel belangrijk. Zeker in een markt die zo concurrerend is.
De verschillende stappen
Men verwacht, aldus het artikel, dat data binnen een periode van nu en vijf jaar één van de belangrijkste assets van een uitzendorganisatie wordt. En data-analyse zou, juist in de sterk competitieve uitzendsector nieuwe groeimogelijkheden bieden. Door automatisering en digitalisering komt er in de uitzendbranche steeds meer data beschikbaar. Het gaat dan vooral over interne data. In het artikel wordt over verschillende stappen gesproken, startend bij stap 1: back- en frontoffice automatiseren. Ook wij starten daarmee, bijvoorbeeld door de sollicitatieprocedure te automatiseren. We willen dat het allemaal sneller gaat zodat we de sollicitant direct spreken. Stap 2 gaat over efficiënter werken. Door interne processen beter te organiseren kom je uiteindelijk sneller in contact met geschikt personeel. Dat heeft ook te maken met het digitaal matchen van vraag en aanbod. Dankzij het online recruitmentsysteem kan met de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) het matchen van vraag en aanbod steeds meer digitaal worden uitgevoerd. Dit gaat sneller en goedkoper dan wanneer een recruiter dit handmatig doet. We werken straks met een handige tool die ervoor zorgt dat het mes aan twee kanten snijdt. Kandidaten worden sneller gevonden en dat is goed voor zowel onze opdrachtgevers als voor de kandidaten zelf.
Verbeteren van productiviteit
Uit het artikel: op basis van data-analyse uit de systemen van de back- en de frontoffice kan de productiviteit van zowel recruiters als uitzendkrachten worden gemeten en vervolgens worden verbeterd. Belangrijke KPI’s voor recruiters zijn onder meer de snelheid en de kosten van plaatsing. Voor uitzendkrachten gaat het vooral om maximale inzetbaarheid en minimaal ziekteverzuim. Zo kan met behulp van data worden gekeken hoeveel uren iemand werkt en hoe lang het contract nog loopt. Er gaat nu, doordat we nog handmatig reageren op sollicitaties die binnenkomen, kostbare tijd verloren. Daarom is het zo goed dat er met data gewerkt wordt. De meetbaarheid van de output geeft kansen. En daar spelen wij als graag volop op in. Natuurlijk is hetgeen we beschrijven in dit blog slechts het topje van de ijsberg. De kansen zijn enorm, wil je er meer over weten? Neem dan vooral contact met ons op.
Bron: website ING, artikel: Data biedt uitzenders nieuwe kansen voor groei